Post-cards

Googie, bowling e Pronipoti

Keywords

Quando il grande fotografo Julius Shulman percorrendo le strade di Los Angeles con il professor Doug Heskell vide il tetto in lamiera rossa del coffee shop Googie’s, disegnato da John Lautner nel ’49, fermò la macchina e definì per la prima volta lo stile nascente: “questa è architettura Googie!”
Lo stile Googie era il prodotto del clima di benessere del dopoguerra americano. Nel nuovo paesaggio urbano fatto di supermarket, car wash, coffee shop, motel, le nuove architetture commerciali erano realizzate per rispondere alle esigenze dell’automobilista. Erano per così dire edifici “car oriented”, nati per urlare la loro presenza e richiamare l’attenzione: la scala e i colori si adeguavano alla percezione in velocità.

Strutture leggere in acciaio liberavano lo spazio dai pilastri e venivano sormontate da tettoie aeree con grandi sbalzi. Vetrate diagonali mettevano l’interno in continuità con l’esterno. I neon rappresentavano la novità. Oltre ad illuminare le scritte sottolineavano le linee dell’architettura.
Le grandi insegne erano packaging: illuminate di notte si fondevano con l’edificio divenendo esse stesse architettura, mentre l’edificio diveniva insegna.
I coffee shop come i bowling degli anni ’50 erano lontani dai canoni e dalle proporzioni austere del modernismo. Il nuovo vocabolario suggeriva un futuro prossimo richiamando temi space age come stelle esplose, orbite, atomi, ameboidi e forme a fagiolo.
Forse il più celebre esempio fu il coffee shop Ship’s Weswood del ‘58 di Martin Stern con la sua insegna a forma di razzo e l’assemblaggio audace dei materiali più disparati.
Ma anche architetti di fama come Neutra e Lautner si cimentarono con successo con le architetture da strada come il drive-in e il coffee Dan’s a Glendale.

L’incontro del modernismo con la cultura pop americana, espressione di uno stile vernacolare e colorato, fu sempre guardato con diffidenza dai puristi. Robert Venturi, con i suoi studi su Las Vegas e lo sprawl, diede per primo dignità all’architettura che celebrava l’inclusione e il pluralismo piuttosto che l’esclusione.
Nel mio immaginario il Googie style punteggia con i suoi cromatismi forti e le sue linee spigolose una lunga serie di cult movies. Dal coffee shop dove Tim Roth si prepara alla rapina in Pulp Fiction al magnifico bowling del Grande Lebowski in cui Jesus-Turturro sfida the Dude-Bridges. Passando per le ambientazioni spaziali e le invenzioni grafiche dei cartoni animati dei Pronipoti (the Jetsons) di Hanna e Barbera.

 

When, passing through Los Angeles roads with professor Doug Heskell, the great photographer Julius Shulman saw the red metal sheet roof of Googie’s coffee shop, designed by John Lautner in 1949, stopped the car and defined for the first time that rising style : «This is Googie architecture!».

The Googie style was the product of the climate of post-war American well-being. In the new urban landscape made of  supermarkets, car washes, coffee shops, motels,  new commercial architecture were designed to meet the needs of the motorist. They were sort of “car oriented” buildings, made to shout out their presence and call attention: the scale and  colours adapted to the perception of fast movement.

 Light steel frameworks set the space free from the pillars and were covered by aerial canopies with big cantilevers. Oblique glass walls connected the internal space in continuity with the external. The neon lights represented innovation. Besides lighting the writings emphasized the lines of the architecture.

The large signs were packaging: illuminated at night, they melted with the building becoming part of the architecture, whereas the building became the sign.

The coffees shops, like the bowling alleys of the ‘50’s, were far from the canons and  magnitude of the austere modernism. The new vocabulary suggested a forthcoming future revoking Space Age themes like blown up stars, orbits, atoms, ameboids and bean-shaped templates.

Probably the most famous example was the Ship’s coffee shop in Weswood that Martin Sternes designed in 1958 with its rocket-shaped banner and the bold assembly of diverse materials.  But even well-known architects like Neutra and Lautner dealt successfully with the street architecture like the drive-in and Coffee Dan’s in Glendale.

The encounter between modernism and the american pop culture, expression of a vernacular and colored style, was always looked at with suspicion  by the purists. Robert Venturi, thanks to his studies on Las Vegas and the sprawl, was the first to give dignity  to the architecture which celebrated inclusion and pluralism instead of exclusion.

In my mind Googie style punctuates with its strong chromaticism and angular lines a long seriest of cult movies. From the coffee shop where Tim Roth gets ready for the robbery in “Pulp Fiction” to the magnificent bowling alley in “The Big Lebowski” in which Jesus-Turturro calls out the Dude-Bridges.  

Of course, passing through the spatial locations and the graphic inventions  cartoon of "The Jetsons"  by Hanna and Barbera.